DE ZWERM
Een beweging die vrede en schoonheid uitstraalt
Ga je zwermen? hier vind je een tekst om uit te printen en op te hangen rondomrond de plaats waar je gaat zwermen:
Op zoek naar partners
Lieve mens, ken jij , werk je bij, of heb jij,.... contacten, een organisatie,... die werkt rond verwelkoming, erbij horen, inclusie,...laat van je horen, Ik kom graag met je zwermen binnenskamers. Want zo voelt het veilig, eerst binnen en dan pas buiten in het openbaar.
Iedereen kan het
Het enige wat je moet kunnen is stappen... en je overgeven aan het moment.
De zwerm is het stappen in groep waarbij richting ogenschijnlijk geregeld is, er straalt een interne kracht of orde vanuit. Het is een mysterie hoe vogels en vissen dit doen en het heeft de mens altijd gefascineerd.
De zwerm is het stappen in groep waarbij richting ogenschijnlijk geregeld is, er straalt een interne kracht of orde vanuit. Het is een mysterie hoe vogels en vissen dit doen en het heeft de mens altijd gefascineerd.
De Zwerm, het is een hele klassieke oefeningen die vaak gebruikt wordt in dans en theater om groepen op elkaar te laten afstemmen. Het is zò mooi dat ik het graag wil aanbieden aan mensen in de publiek ruimte.
Het is een experiment, een kunstzinnig, sociaal experiment. Een beweging die vrede en schoonheid uitstraalt. Fijn om te doen, mooi om getuige van te zijn. En iedereen is welkom om mee aan te sluiten en weg te gaan op eigen tempo.
Stel je voor, een groepje beweegt zich over het plein, zonder aanraking, wandelend. De voorste persoon heeft de leiding, de anderen volgen in hetzelfde tempo. De leider kan een flauwe bocht maken, de anderen volgen. Wanneer de leider om de eigen as draait draaien allen ook en ontstaat er als vanzelf een andere leider. Deze neemt over en wandelt een eindje en draait op een bepaald moment ook om de eigen as en weer ontstaat er een nieuwe leider, enz....
Een hele eenvoudige partituur voor beweging die de mogelijkheid geeft het eigen denken, de wil, los te laten en je over te geven aan een groter geheel. Een samenmeditatie die vrede uitstraalt.
dit experiment is de start van iets veel groters, daarover lees je hieronder meer. namelijk een onderzoek waarbij geluid-lichaam-beweging wordt onderzocht naar hun relatie, evenals het element het individuele lichaam in groep. En vervolgens het fenomeen van groepsemotie en de emotie van de kijker en de invloed van de kijker op de groep en vice versa.
maar eerst deze eerst experimenten zonder geluid, puur, schoon, zoals een eerste experiment is.
tot op het plein, in de zwerm.
Het is een experiment, een kunstzinnig, sociaal experiment. Een beweging die vrede en schoonheid uitstraalt. Fijn om te doen, mooi om getuige van te zijn. En iedereen is welkom om mee aan te sluiten en weg te gaan op eigen tempo.
Stel je voor, een groepje beweegt zich over het plein, zonder aanraking, wandelend. De voorste persoon heeft de leiding, de anderen volgen in hetzelfde tempo. De leider kan een flauwe bocht maken, de anderen volgen. Wanneer de leider om de eigen as draait draaien allen ook en ontstaat er als vanzelf een andere leider. Deze neemt over en wandelt een eindje en draait op een bepaald moment ook om de eigen as en weer ontstaat er een nieuwe leider, enz....
Een hele eenvoudige partituur voor beweging die de mogelijkheid geeft het eigen denken, de wil, los te laten en je over te geven aan een groter geheel. Een samenmeditatie die vrede uitstraalt.
dit experiment is de start van iets veel groters, daarover lees je hieronder meer. namelijk een onderzoek waarbij geluid-lichaam-beweging wordt onderzocht naar hun relatie, evenals het element het individuele lichaam in groep. En vervolgens het fenomeen van groepsemotie en de emotie van de kijker en de invloed van de kijker op de groep en vice versa.
maar eerst deze eerst experimenten zonder geluid, puur, schoon, zoals een eerste experiment is.
tot op het plein, in de zwerm.
HET GROTERE PROJECT
De zwerm, een onderzoek naar de relatie tussen beweging, geluid en emotie. Ontwikkeling van try-outs voor een ritueel in de openbare plaats. Het doel? vervoering door schoonheid, adembenemend door het éénheidsgevoel.
The swarm
A research of the relationship between movement, sound and emotion.
I fear this will be huge, gigantic and overwhelming. So impactful that I shiver at the mere idea. It's breathtaking and therefore bigger than me, bigger than anything one artist can evoke.
Is that what makes me hesitate and pulsate at the same time? Is that why I feel both held back and rushed? Pulling and pushing? Like the dance I see in my mind's eye.
I see art, that is clear, I hear overwhelming music, immersive in its subtle delicacy and in its brute force. I feel movement, bodies breathing, shoulder to shoulder, feet following the cadence of the other feet, feet following feet, feet following feet as in a swarm of which no individual knows where it is going. Sucked along by the energy of the group, individual impulse evaporates. Like a swarm guided by the sound travelling through space not thinking but doing, not evaluating but experiencing. Totally in the state of being. Absorbed by the now. Engaged with the whole body exploring the feeling of surrender in the flow of not-knowing.
MOVE
Where shall I start? With a group of dancers/movers travelling through space like a swarm. I have done this over and over again and it is so deeply meditative. Going from one side of the space to the other, surrendering to the moment and to each other. Not one individual can occupy more space than the other, not one can claim attention for their person. We dissolve.
LISTENING AND BODY PARTS
Let the sound travel through space.
What sound do I need to lead the swarm, get it moving. What gets people moving? To be clear: I don't see complex movement. The elements of speed, direction, intensity are the basics. Some body parts are essential.
The heart lying in the chest. The chest open facing forward or towards the sky, the chest closed facing down.
The pelvic floor rooted to the ground by feet anchoring deeply, or raised by feet stepping lightly over the floor.
The head up, down, tilted, turned,....
The instruction given to the swarm is very simple: follow the sound through space. But which sound shall I use? Which sound resonates with which body part?
And what if I do it the other way round? I let the group move as I did before, i.e. without the instruction to follow the sound and I follow the movement and translate it into sound! I give the sound back to the group and start from there. This is an investigation that takes time.
To make sure that the results evolve as the sounds are better matched to the purpose, I need to experiment with different groups of people. Otherwise, people learn how to interact with the sound and then I evaluate the learning and not the efficiency of the sound.
THE LINK WITH EMOTION
Every time a group has an experience, people are asked what their emotional experience is. Together with this information and measured parameters such as heart rate, warmth, posture gives a vivid picture of the relationship between movement, sound and emotion.
THE POWER OF ATTENTION
As an artist, I am particularly interested in the impact of all this on the viewer. What is the role of the viewer?
In my opinion, the impact of attention is underestimated in different layers of our society. The energy of watching is an attention that fuels an action, that directs a movement, that has a responsibility in the co-creation of the moment. To underline this, the audience is also measured at the level of heartbeat, warmth, ....
So in this immersive meditative group experience, the eye and the body that perceives are very much involved. The sound is not only influenced and oriented by the measured parameters of the swarm, but what if the audience's measurements can determine the sound and thus guide the swarm to highs and lows. I predict implosions and explosions.
WHICH SOUNDS
I see myself collecting sounds that have as their source a real vibration. An acoustic instrument, human or animal voices.
I see myself in front of a symphony orchestra, chamber orchestra, rehearsal studios making samples.
I know this is a dream at the moment, so far I don't have the network but I have some names in my pocket of people to contact ;-)
HIGHER PURPOSE
The higher purpose is connection and healing through connection, beauty and togetherness.
I am convinced that this 'being in the swarm' is only possible if you surrender to it. Once you are in this state, once you let go, you cross a barrier and have a sense of being in the now and belonging.
This could change the world in which we live and in which our children will live.
I fear this will be huge, gigantic and overwhelming. So impactful that I shiver at the mere idea. It's breathtaking and therefore bigger than me, bigger than anything one artist can evoke.
Is that what makes me hesitate and pulsate at the same time? Is that why I feel both held back and rushed? Pulling and pushing? Like the dance I see in my mind's eye.
I see art, that is clear, I hear overwhelming music, immersive in its subtle delicacy and in its brute force. I feel movement, bodies breathing, shoulder to shoulder, feet following the cadence of the other feet, feet following feet, feet following feet as in a swarm of which no individual knows where it is going. Sucked along by the energy of the group, individual impulse evaporates. Like a swarm guided by the sound travelling through space not thinking but doing, not evaluating but experiencing. Totally in the state of being. Absorbed by the now. Engaged with the whole body exploring the feeling of surrender in the flow of not-knowing.
MOVE
Where shall I start? With a group of dancers/movers travelling through space like a swarm. I have done this over and over again and it is so deeply meditative. Going from one side of the space to the other, surrendering to the moment and to each other. Not one individual can occupy more space than the other, not one can claim attention for their person. We dissolve.
LISTENING AND BODY PARTS
Let the sound travel through space.
What sound do I need to lead the swarm, get it moving. What gets people moving? To be clear: I don't see complex movement. The elements of speed, direction, intensity are the basics. Some body parts are essential.
The heart lying in the chest. The chest open facing forward or towards the sky, the chest closed facing down.
The pelvic floor rooted to the ground by feet anchoring deeply, or raised by feet stepping lightly over the floor.
The head up, down, tilted, turned,....
The instruction given to the swarm is very simple: follow the sound through space. But which sound shall I use? Which sound resonates with which body part?
And what if I do it the other way round? I let the group move as I did before, i.e. without the instruction to follow the sound and I follow the movement and translate it into sound! I give the sound back to the group and start from there. This is an investigation that takes time.
To make sure that the results evolve as the sounds are better matched to the purpose, I need to experiment with different groups of people. Otherwise, people learn how to interact with the sound and then I evaluate the learning and not the efficiency of the sound.
THE LINK WITH EMOTION
Every time a group has an experience, people are asked what their emotional experience is. Together with this information and measured parameters such as heart rate, warmth, posture gives a vivid picture of the relationship between movement, sound and emotion.
THE POWER OF ATTENTION
As an artist, I am particularly interested in the impact of all this on the viewer. What is the role of the viewer?
In my opinion, the impact of attention is underestimated in different layers of our society. The energy of watching is an attention that fuels an action, that directs a movement, that has a responsibility in the co-creation of the moment. To underline this, the audience is also measured at the level of heartbeat, warmth, ....
So in this immersive meditative group experience, the eye and the body that perceives are very much involved. The sound is not only influenced and oriented by the measured parameters of the swarm, but what if the audience's measurements can determine the sound and thus guide the swarm to highs and lows. I predict implosions and explosions.
WHICH SOUNDS
I see myself collecting sounds that have as their source a real vibration. An acoustic instrument, human or animal voices.
I see myself in front of a symphony orchestra, chamber orchestra, rehearsal studios making samples.
I know this is a dream at the moment, so far I don't have the network but I have some names in my pocket of people to contact ;-)
HIGHER PURPOSE
The higher purpose is connection and healing through connection, beauty and togetherness.
I am convinced that this 'being in the swarm' is only possible if you surrender to it. Once you are in this state, once you let go, you cross a barrier and have a sense of being in the now and belonging.
This could change the world in which we live and in which our children will live.