Een kunstenaar haar dromen achterna. Beknopte historiek Alexandra jacquet.
Overkoepelend is mijn interesse in interactie, in het intens beleven en het laten stromen. Mijn beeldend werk ontwikkeld zich heel traag, met een groot bewustzijn.
Het punt om nu in interactie te gaan met een grotere groep en ondersteund te worden door partners is gekomen, ik ben er klaar voor.
Opleidingen
Diploma’s
Werkervaring als leerkracht.
Tentoonstellingen en voorstellingen.
- 8j Ik droom om schrijfster te worden, om werelden in mensen op te roepen.
- 12j Ik droom om modeontwerpster te zijn, ik wil iets echt maken, de mensen maken, ook aan de buitenkant, we hadden een naaikamer thuis, dat was de meest gekende weg naar ‘maken’ voor mij.
- 14j Ik zit in St Lucas, ik droom van beeldend kunstenaar te worden.
- 18j Ik maak installaties en performances.
- 21j Ik word wees. Ik heb enkel de kunsten rondom me, geen familie, wat me heel eng beïnvloedt. In die tijd zijn emoties niet toegestaan in je werk, zo begrijp ik het toch.
- Ik win de Godecharle prijs en een beurs van de stichting Roeping.
- 26j Ik word mama, mijn kinderen zijn Ramon, Faber en Elvira. Ik maak me los van het idee kunst te maken voor ‘de kunstwereld’, besef dat het leven om mensen gaat. Ik kom los van het ideaal dat me is voorgeschoteld in de opleiding. Ik leer een vollediger mens te zijn.
- Mijn droom evolueert: Van alleenwerkende kunstenaar naar interactieve kunstenaar met medespelers. Van tentoonstellingsruimte naar live kunsten. Van het bespelen van mensen hun beleving naar samen met anderen beleven, creëren en geven.
- Ik maak HAAR-HAAR, een voorstelling met dans, tekst en muziek voor kc nOna.
- 35j Gescheiden.
- Ik start ateliers op in eigen atelier.
- 42j Ik studeer bij en volg een jaar drama aan de Kleine academie te Brussel.
- Ik maak interactieve wandelingen, theaterstukken op basis van instructies,…
- Ik doe projecten voor onderwijsondersteuning en samenlevingsopbouw.
- 46j Ik neem verlof zonder wedde en verkoop mijn huis. Ik maak kunst en onderzoek de thema’s die me aangaan. Hoogstmerkwaardig en ook evident zijn dat de thema’ die me bij het universele brengen en iedereen aangaan. Van het hoogstpersoonlijke naar het hyperuniversele. Van persoonlijke pijn naar processen van heling door kunst. Bezielde gebaren ontstaan.(zie oa ‘hold me as if you where my mother’)
- 48j Ik ervaar eindelijk de rust om mijn eigen pijn te bekijken, ik vertaal naar beelden en instructies tot beleving. Ik maak score’s voor bewegers, al dan niet professioneel. Ik ontmoet mijn familie opnieuw in een ander licht en ontrafel een geschiedenis. (ze oa ‘sporen van levensgenoten’)
- Ik maak nieuwe contacten in de danswereld, ik nodig uit, creëer situaties en onderzoek wat anderen ermee doen. Ik film, noteer en fotografeer. (zie oa ’when we meet our shadow', ‘Tussen de plooien van het gordijn’)
- Ik improviseer en onderzoek, laat improviseren en onderzoeken met als doel rituele handelingen te creëren. (zie oa ‘A line traveling het world’)
- Ik contacteer rusthuizen en improviseer met ouderen tot Corona komt.
- Ik ontwikkel doorgeef-objecten om tot onderzoek te komen en persoonlijke gegevens te verzamelen. Deze gegevens dienen om personages mee te maken voor voorstellingen. De doorgeef-objecten doelen op een transformatie, deze transformatie vangen in de vorm van scènes van een voorstelling.( zie oa ‘unveil’, ‘Het mooiste verhaal ’)
- Ik ontwerp Het Troostkabinet, een beeldende onderzoeksplek naar rouw en troost.
Overkoepelend is mijn interesse in interactie, in het intens beleven en het laten stromen. Mijn beeldend werk ontwikkeld zich heel traag, met een groot bewustzijn.
Het punt om nu in interactie te gaan met een grotere groep en ondersteund te worden door partners is gekomen, ik ben er klaar voor.
Opleidingen
- KASK Beeldhouwen 1990-1994
- KASK Mixed Media 1995-1997
- Kleine Academie Brussel 2014-2015
- Dans in verschillende vormen, heel mijn leven lang
Diploma’s
- Master in de Beeldhouwkunst
- Master in de Mixed Media
- Pedagogische bekwaamheid
Werkervaring als leerkracht.
- Beeldhouwen Academie te Oostende 1997-1998
- Lagere graad en Middelbare graag Oostende 1997-1998
- Lagere graad Academie Mechelen 1998-2012
- Vervanging Beeldhouwen Academie Mechelen 2008-2010
- Multidisciplinair atelier Academie Mechelen 2005-2012
- Gastdocent muzische vorming Thomas Moore 2013-2016
- Diverse workshops in eigen atelier en op verplaatsing
Tentoonstellingen en voorstellingen.
- Prijzen: Godecharles en Stichting Roeping.
- Groepstentoonstellingen Netwerk, de pianofabriek, De Brakke grond, tussen 1996-2000
- Voorstelling Haar haar in kc nOna te Mechelen. 2002
- Deelname projecten door Artenova te Mechelen.
- Knikkerlicht een voorstelling voor kleuters voor Thomas More en Samenlevingsopbouw.
- Spiegelboom, interactieve installatie rond intimiteit tijdens De Fontijn iswm de Academie te Mechelen en familie De Coninck.
- Blauwe Rita en de Vilwas, improvisatietheaterlabo iswm de Academie te Mechelen en Artenova
- Het pianosalon, interactieve theatervoorstelling tijdens D-Art
- Zinneparcours, een interactieve wandeling tijdens de Rozefeesten te Mechelen.
- Op uitnodiging van Nucleo kunstenaars, Nicoline Van Stapele, Ann Decaestekker, deelname aan tentoonstelling Blanco, knooppunt…